Rzadka praktyka w wykonaniu MZK Piła miała miejsce w toku przetargu na dostarczenie 5 autobusów elektrycznych o napędzie wodorowym klasy MAXI dla transportu publicznego w mieście. Zamiast standardowego otwarcia, udostępniono do wiadomości publicznej dokumenty złożone w postępowaniu przez Solaris. Jaka jest cena oferty i czy to jedyny ofertodawca w przetargu?
Po nieudanym przetargu na autobusy wodorowe w 2023 roku, w którym nie wpłynęła żadna oferta, MZK Piła ponownie stawia na ekologiczną komunikację miejską. Obecnie trwa nowe postępowanie, w którym oferty można było składać do 30 kwietnia bieżącego roku.
W dniu zakończenia przyjmowania ofert spółka od razu udostępniła dokumenty złożone przez firmę Solaris w toku postępowaniu. Zabrakło niestety oficjalnego pisma informującego o ilości złożonych ofert, wnioskujemy więc, że zapewne Solaris był jedynym ofertodawcą. Z dokumentów wynika też, że jego oferta wycenia 5 autobusów elektrycznych o napędzie wodorowym klasy MAXI na 18 443 850,00 złotych brutto. Dobrze się składa, bo budżet MZK Piła wynosi w tej inwestycji nieco więcej bo 19 065 000,00 złotych brutto. Obecnie pozostaje nam czekać na ogłoszenie zwycięzcy przetargu, którym zapewne bez żadnych perturbacji zostanie Solaris.
Droga miasta do wodorowcówPierwsza próba pozyskania autobusów wodorowych przez MZK w Pile nastąpiła jeszcze w 2023 roku. W tym przetargu, realizowanym w ramach programu Zielony Transport Publiczny II, zaplanowano zakup autobusów wodorowych wraz z niezbędną infrastrukturą do ich obsługi. Pomimo dużego zainteresowania przetargiem i licznych zapytań od producentów, w postępowaniu nie wpłynęły żadne oferty. Jak wyjaśnia MZK Piła:
– Warto podkreślić, że w podobnym przetargu na zakup pojazdów elektrycznych wraz z infrastrukturą złożone zostały oferty. W związku z powyższym podjęto decyzję o doraźnej
zmianie przedmiotu zamówienia na zakup pojazdów elektrycznych o wydłużonym zasięgu wraz z niezbędną infrastrukturą.
Nowy przetargObecnie w ramach programu Zielony Transport Publiczny III gmina Piła uzyskała dofinansowanie na zakup pięciu autobusów wodorowych oraz siedmiu autobusów elektrycznych.
Przetarg na pojazdy elektryczne już został rozstrzygnięty, a
przetarg na autobusy wodorowe wciąż trwa. Dodatkowo, w styczniu 2025 roku podpisano umowę na modernizację zaplecza technicznego MZK Piła, która ma zostać zakończona do połowy grudnia 2025 roku.
Zgodnie z planami MZK autobusy wodorowe będą eksploatowane na wszystkich liniach komunikacji miejskiej w mieście, co zapewni ich pełną integrację w systemie transportu publicznego.
Pochodzenie wodoruMZK Piła Sp. z o.o. w styczniu 2025 roku zawarła umowę z ORLEN S.A. na dostawę wodoru, co zapewni zasilanie autobusów wodorowych w okresie trwałości projektu. ORLEN natomiast prowadzi obecnie prace związane z dostosowaniem swojej stacji paliw przy Al. Powstańców Wielkopolskich 102, znajdującej się w najbliższym sąsiedztwie MZK Piła Sp. z o.o., do tankowania autobusów wodorowych.
– Zakup autobusów wodorowych objęty jest najwyższym poziomem dofinansowania. Tankowanie wodoru odbywać się będzie na stacji paliw ORLEN S.A., zlokalizowanej około 500 metrów od zajezdni autobusowej – mówi MZK Piła i dodaje:
– Z uwagi na bardzo wysokie dofinansowanie, przedsięwzięcie jest bardzo korzystne pod względem inwestycyjnym i eksploatacyjnym w porównaniu z innymi rodzajami pojazdów. Dodatkowo, inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju miasta ukierunkowaną na ekologię oraz wdrażanie technologii wodorowych.
Jak wynika z deklaracji MZK i jak podkreśla spółka, Gmina Piła intensywnie angażuje się w rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz technologii wodorowych, planując kolejne inwestycje w tym obszarze.